fredag 5 februari 2010

STYRELSEN SOM VALDE SIG SJÄLV II

Visst får man ha roligt i en styrelse! Men inte så till den milda grad att man glömmer sina medlemmar, stadgarna och lagstiftningen.

Förra inlägget handlade om att styrelsen för BRF Piskan Söder formellt sett inte existerar. Den kom till 2006 genom att ett gäng i kvarteret utsåg sig själva. Därefter agerade de och presenterade sig som styrelse för att till slut också underteckna intresseanmälan om köp. Det är olagligt och brottet rubriceras som ”osant intygande”. Bolagsverket, som registrerar bostadsrättsföreningar, har uppmanat oss att vända oss till tingsrätten.

Dessutom pekar allt på att styrelsen inte har någon medlemsförteckning. En sådan ska finnas, enligt Lag om ekonomisk förening och enligt Bostadsrättslagen. Den ska medlemmarna kunna ta del av. Men det är lättare sagt än gjort. En av föreningens medlemmar har under fem månaders tid försökt få ta del av den. Styrelsen har förhalat, hänvisat till konsulten Galären, som hänvisat till styrelsen, som hänvisat till Galären …

Nu är hög tid att ställa frågan: Varför vägrar BRF Piskan Söder föreningens medlemmar alla former av insyn? Och: Hur skulle framtiden i kvarteret se ut med en styrelse som vägrar att informera och kommunicera med sina medlemmar?

Vid Galärens informationsmöte i december utlovade konsulten att en medlemsstämma (föreningens första och enda på tio år) skulle hållas i mitten av januari. Det blev inget av med det, inte heller har vi sett någon kallelse. Frågan som nu allt oftare ställs i tvättstugan är denna: Finns över huvud taget BRF Piskan Söder kvar?

Den 11 februari har Svenska bostäder styrelsemöte. Då är i alla fall kvarteret Piskan på dagordningen. Det handlar om Galärens och BRF Piskans försök till föreningstvätt, alltså att bilda ny förening för att sopa den gamla illegala under mattan. Vi har försett alla ledamöter i bolagsstyrelsen med information och vi återkommer med rapport om vad som hände på mötet.

Men först är det Öppet hus - söndag 7 februari kl 18-20. Temat är resthyresgäster. vi får besök av två mycket intressanta personer, kolla inbjudan nedan. Alla är alltid välkomna! Dialog är hälsosamt.

Lena Israelsson

27 kommentarer:

  1. Det verkar festligt det där. Man kanske skulle ta och starta en egen styrelse där bara man själv får vara med. Det blir liksom lite lättare att komma överens då.

    SvaraRadera
  2. Hos oss räknade brf-styrelsen med att den avprickning som gjordes inför ett första informationsmöte kunde räknas som en medlemsförteckning. Och på den grundade sig antagandet att det var många som ville köpa sin hyresrätt. Sen när vi ville se den så fick vi inte se den... Så - var det egentligen en medlemsförteckning? Det gick heller inte att gå till brf och BE om att bli medlem. För det skulle vi bli när det var dags för köpstämma enligt SBC. Förvirrande,minst sagt...

    SvaraRadera
  3. Herregud Martha, inte bara förvirrande utan bortom lagens yttersta gränser. Vad gjorde ni åt det hela? Hade ni stöd från Hyresgästföreningen? Och hade ni själva ork att bekämpa fusket?
    En stor fördel för oss är att erbjudandet kom sent. Nu har så många BRF-styrelser gjort bort sig att Svenska Bostäders tjänstemän och framför allt poilitikerna dragit öronen åt sig. Det gäller även kvarteret Piskan, har vi fått signaler om.
    lena i

    SvaraRadera
  4. Varmt tack till Piskans gäster Anders Loosme och Bernt Lindgren!

    Ni satte fokus på några viktiga frågor som förändras för kvarboende hyresgäster i bostadsrättförening. Alldeles oavsett om föreningen är liten eller stor.

    -Som kvarboende hyresgäst har man inte rätt att delta i vare sig styrelse eller stämmobeslut. Möjligheten att påverka boendet försvinner helt.
    -Föreningens styrelse väljs för ett år i taget. Det innebär att du vet hur ditt boende ser ut för ett år i taget. En ny styrelse kan fatta andra och egna beslut. Långsiktigheten i förvaltning blir ofta en fråga om styrelsens kompetens.
    -Förvaltningskostnaderna för föreningen är en möjlighet för föreningen att spara pengar i budgeten. Därför dras ofta underhåll och skötsel ner till minimum. Räkna därför inte med att få en ny spis om den gamla går sönder. Det kan hända att du får en bättre begagnad!
    -Hyresnivåerna hamnar där de privata fastighetsägarna ligger dvs. en bit över allmännyttans.
    -Du har kvar din besittningsrätt och samma rättigheter enligt lagen som idag. I verkligheten är det få som vill byta till ett boende som hyresgäst hos en bostadsrättförening. Styrelserna brukar ha skyhöga ekonomiska krav på tilltänkta bytespartners.
    -Om du lämnar din lägenhet idag tillfaller den allmännyttan. Som kvarboende hyresgäst tillfaller lägenheten föreningen som kan sälja den.

    Vi diskuterade också erfarenheter från områden som ombildats. Efter det första årets turbulens där de som enbart köpt för att sälja dragit vidare har strukturen i området förändrats. Styrelserna har ofta inte den erfarenhet och kunskap som krävs för att förvalta området. Köpt förvaltning är kostsam och den del av budgeten som styrelsen kan påverka. Varje ökad kostnad för föreningen skall förankras hos grannarna före motion inlämnas till stämman för beslut. Konflikter inom bostadsrättföreningar i Sverige ökar.

    Mari-Ann

    SvaraRadera
  5. Lena, vi var två stycken som råkade träffas och prata om ombildningsprocessen här i mitt hus. Och då bestämde jag mig för att ta reda på vad det verkligen innebar att ombilda till bostadsrätt. Jag tyckte stadens "Bilda bostad"-information bara gick ut på att man skulle köpa och det gillade inte jag. Under de två åren (ca) processen pågick skrev jag ihop tre informationsblad som då min granne hjälpte till med att lägga i brevlådorna här. Jag fick jättefin hjälp och stöd av Södermalms HGF, bl.a. fick jag låna en bok om hur man ombildar skriven av SBC plus långa och många samtal. Jag har också en väninna som sitter i hyresnämnden, hon förklarade väldigt bra sånt som jag inte förstod. När den ekonomiska planen kom fick jag hjälp att granska den av en expert, svaret kom så snabbt att vi kunde dela ut granskningen dagen efter vi fått ek. planen.
    Visst var det oroligt ibland, särskilt när informationsbladen kom från brf. Men det var då jag skrev mina, som svar på dom. Det kändes som om jag gjorde rättelser och tillägg av det som dom hade glömt att ta upp. Om det som är viktigt att veta för att kunna fatta ett beslut om man ska köpa sin hyresrätt eller inte. Många tänker nog inte på att deras ekonomi kan rasa. Det har den gjort för mig en period och det är inte kul att sitta med skulder då. För närvarande har jag en mycket god ekonomi så jag kan definitivt köpa om jag vill, men det vill jag inte. En annan drivkraft är att jag tycker ungdomar ska ha lika stor rätt som jag att bo var dom vill, och då ska dom kunna välja sin boendeform. Det går ju inte riktigt idag för hyresrätterna krymper i antal... Så vad är det för valfrihet? Som vissa talar om. Jag tycker synd om ungdomar som tvingas sätta sig i skuld det första de gör när de ska flytta hemifrån.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas verkligen att Piskan får fortsätta att vara hyresrätter, jag har bekanta som bor där och dom är oroliga för dom vill inte köpa.

    SvaraRadera
  7. Martha Hagen.
    Du är nog dagens mest naiva! Ja, tänk om alla i det här landet, särskilt ungdomar, och åtminstone dom som vill ha, kunde få varsin billig bostad på Södermalm i Stockholm! Helst utan varken insats eller hyra.
    Keep on dreaming

    SvaraRadera
  8. Du hånfulle anonym 21.32: har du inte förstått att det bor tiotusentals barn och ungdomar här på Söder som gärna vill ha en bostad i det område de vuxit upp i? Nu går det naturligtvis inte att alla kan få det, men genom att sälja ut allmännyttan blir det allt omöjligare.
    Du har verkligen låg nivå på dina argument. Jag respekterar att personer i kv Piskan gärna vill köpa sin lägenhet. Samtidigt kan jag tänka mig att de flesta av dem vrider sig som maskar då de läser dina argument och den stillöshet du ger uttryck för.
    På goda grunder tror jag de betackar sig för att buntas samman med dig!

    SvaraRadera
  9. Nu är du bitter igen, KG!
    Upp med hakan - något så kul som ombildning står för dörren! :)

    SvaraRadera
  10. Nej, men så är det inte!
    Ombildning står kanske inför dörren i 7 av Piskans 11 fastigheter. Vilket innebär att det finns hyresgäster i Piskan som inte alls ombildar.

    Eller menar du att alla som inte är för en ombildning är bittra? Eller kanske bittra och naiva? Eller kanske att dom är bittra, naiva, amöbor? Eller dom kanske kommunicerar negativa budkap på ett bittert och argt sätt som bara amöbor kan?
    Frågorna hopar sig. Men från Brf Piskan Söders styrelse och Galären råder ekande total tystnad.

    Mari-Ann

    SvaraRadera
  11. Varför kallar du nej-sägare för amöbor, Mari-Ann?
    Mycket respektlöst. Skäms.

    /Piskan-boende

    SvaraRadera
  12. Anonym 22.07
    "Det är roligt att ombilda!" Precis det sa den s.k. sekreteraren när man presenterade sig på det första informationsmötet då man förklarade varför man ville ombilda mitt hus. Det tycker jag är den sämsta orsaken av alla, för det säger inte något alls om vad man vill egentligen. I slutändan kom det fram att styrelsen ville sälja och flytta. Så det här med att ta hand om fastigheten på ett bättre sätt än Stockholmshem var bara skitprat.

    Det är en helt annan sak om fastigheten är privat och 100 % vill köpa pga skäl som att det inte renoveras/underhålls och om man har ett driv för att sköta fastigheter med allt vad det innebär. Men jag tycker inte att allmännyttan ska säljas ut! Det ska vara lika stor valfrihet på Södermalm som någon annanstans i Stockholm.

    SvaraRadera
  13. Piskan-boende

    Hört talas om ironi någon gång?

    SvaraRadera
  14. KG.
    Hånfull och stillös kan så vara. Men jag påstår inte att jag representerar några andra än mig själv. Har man inte insett att vi har problem med bostäder i Stockholm och att problemen fanns även innan ombildningarna till bostadsrätt tog fart, så är man antingen naiv eller dum.
    Som jag ser det är den största orsaken att fler vill bo i innerstaden än det finns bostäder. Därför stiger priserna på bostadsrätter (och svartpriser på hyreskontrakt) och marknadshyror införs. Ändra på det du!
    Keep on dreaming

    SvaraRadera
  15. Med den nivån du håller är det väl knappast så att du tillåts representera andra än dig själv...
    Jag har aldrig utgett mig för att representera andra än mig själv. Jag bor i Piskan, jag anser att utförsäljningen av allmännyttan är en slags förskingring av allmän egendom, eftersom de som köpt sina lägenheter tillsammans har tjänat flera miljarder kronor genom värdeökningen. Varje lägenhet som köpts har genererat kring en miljon i vinst. I stor utsträckning har de som drivit frågan om köp tagit sina pengar och dragit. Överlämnat drift annat mindre kul åt de som bor kvar.
    Trots det har jag respekt för att människor vill köpa sina lägenheter, de tar ett tillfälle att köpa, det är förståeligt. Det är istället politikerna man ska klandra. De låter vissa som haft tur med sin lägenhet berika sig på andra kommuninnevånares bekostnad som fått se sin andel av kommunens tillgångar minska..
    Däremot har jag noll förståelse för de som falskeligen utgett sig att representera en bostadsrättsförening som faktiskt inte existerar i lagens mening. De som struntar i lagar har inte min respekt.
    Det har heller inte de som utan sakliga argument och med floskler försöker trycka till de som inte vill ombilda antingen för att de inte ar råd eller för att de tycker utförsäljning av allmännyttan är fel.
    Vad befinner du dig på den skalan?

    SvaraRadera
  16. Svar till KG.
    Jag bor inte i Piskan, utan i en annan förening som ombildar. Jag tycker också att det är skit att man vräker ut allmänhetens egendom till vrakpriser. Men när nu våra demokratiskt valda politiker har beslutat att man ska göra det, så vill jag gärna vara med och dela på kakan. Ingen kommr att tacka dig för att du avstår! Tvärtom. Om några år skrattar men åt dig!
    Jag har också insett att allmännyttan kanske har tjänat ut sitt syfte. Det är många som står i kö för ett hyreskontrakt och jag har sett svartpriserna öka i takt med efterfrågan sedan 80-talet då jag själv sökte bostad. Om du tror att du kan tygla marknadskrafterna så är det okej för mig, men t.o.m. de mest troende politiker tycks ha gett upp.
    Se om ditt eget hus, det gör de flesta andra!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  17. Illa att Mari-Ann säger att nej-sägare är amöbor. Trist.

    SvaraRadera
  18. Robert Robertsson9 februari 2010 kl. 22:32

    Bostadsbrist och trångboddhet är inget nytt i Stockholm. Läs t.ex. Per Anders Fogelströms romanserie "Mina drömmars stad " för att få en levande skildring av bostadssituationen genom tiderna
    Sättet att angripa bristen på bostäder har varit betydligt bredare än marknadshyror och bostadsrätt: Allmännytta, subventionerade hyror, egna hem i bl.a. Enskede och Ängby. Det mest ambitiösa försöket att försöka bygga bort bristen var det s.k. "Miljonprogrammet" , med varierande resultat, och till stor del i det allmänas regi. Marknadshyror är inget nytt påfund. Så här reflekterade Stig Dagerman i en Dagsedel 1952 med anledningen av att fastighetsägarna då menade att det enda sättet att få bukt med bostadsbristen var att höja hyrorna med 70 procent.

    Krisen är hävd

    Goda råd äro dyra. Ack varför är bostadsbrist?
    Jo, folk kan betala sin hyra. Det är oerhört trist.
    Så låt oss hjälpa vår broder. Vi bygger ett hus I stan.
    Föra att ingen ska kunna bo där begär vi fem tusen om dan.

    Och sedan riktar vi ljuset mot logikens mästareprov:
    Som ingen vill hyra I huset, så finns det inget bostadsbehov.

    Ack vem har orsak att murra?
    Vi har det så härligt ställt.
    Och folket kan sitta och hurra
    på 4:an eller I tält.

    SvaraRadera
  19. Jag förlitar mig på att de som läser här kan förstå vad jag och andra skriver. Även om just du tycks ha missförstått.

    En av de goda sakerna med Piskan är alla de inspirerande samtal som förs mellan grannar och som lett fram till förbättringar i boendet för oss alla.
    Vedlokalen, kompostering, snickeri, vävstugan, biblioteket och gemensamhetslokal är resultatet av just det. Tidigare och nya Piskanbors goda samtal och engagemang kring boendefrågor. Jag träffar ibland människor som bott i kvarteret Piskan före renoveringen. Deras glädje över att murarna rivits mellan människor och hus är stor!

    Det är därför särskilt roligt att se att våra initiativ om det goda boendet också följer med dem som flyttar från kvarteret. Senast hörde jag om en tidigare granne som i sitt nya område drev frågan om att även där öppna upp en miljöstuga!


    Mari-Ann

    SvaraRadera
  20. Så härligt allt är! Tänk då på att det kan bli ännu härligare när vi ombildat! :)

    SvaraRadera
  21. Apropå den våldsamma hyresutvecklingen för hyreslägenheter som ANONYM antyder – jag har kollat! När vi 1981 flyttade tillbaka till kvarteret Piskan efter saneringen betalade vi 2 340 kr/mån för 84 kvadratmeter. I dag betalar vi 7010 kr för samma lägenhet. Det betyder att hyran ökat med knappt tio procent mer än konsumentprisindex (KPI). Och nu snackar vi alltså om en lägenhet i innerstan, där det skett en viss lägesanpassning.
    Rätt blygsamt alltså. Jämför t ex med kostnadsutvecklingen för hälso- och sjukvård. Här har kostnaden ökat med 100 procent mer än KPI. Eller för tobak och alkohol, som ökat med 40 procent mer än KPI. Allt grovt räknat.
    Jag vill påstå att hyresutvecklingen varit stabil. Precis som den ska vara och som vi ska kämpa för att den blir även framtiden.
    Lena i

    SvaraRadera
  22. Med Stockholmsmodellen kommer inte hyran bli så stabil som vi alla önskar. Hyresgästföreningen som ingått avtalet vet inte ens hur det kommer att slå mot oss hyresgäster i innerstaden och det känns oroväckande.

    Som en indikation på att någonting inte är bra med avtalet kan sägas att Hyresgästföreningens alla lokala föreningar i Stockholms innerstad kräver ordförandens avgång i HGF Stockholm på grund av detta avtal.
    Jag som hyresgäst på södermalm känner mig inte trygg med Stockholmsmodellen.

    SvaraRadera
  23. Jag känner mig inte trygg heller, inte med nuvarande ledning för Hyresgästföreningen Stockholmsregion, alltså ordförande Terje Gunnarsson, en man som saknar begåvning och intresse för demokrati. Samtidigt är det ett faktum att marknadshyror är avförda från dagordningen. Stockholmsmodellen innebär förvisso lägestillägg, sådana som vi har redan i dag. Hur mycket det kan innebära beror på valutgången och på hur starkt trycket blir från oss hyresgäster.

    Jag känner mig trots allt hyfsat lugn. I 30 år har jag suttit på kvartersmöten och hört grannar (några få) hojta om marknadshyror . Och inte bidde det marknadshyror. Nu hojtar samma personer om Stockholmsmodellen. Snart ids jag inte lyssna. Jag tycker att de här personerna (samma som kämpar för bostadsrätt) ska använda sin energi till att bekämpa ev hyreshöjningar. Det är konstruktivt!

    Om du känner dig otrygg tycker jag för resten inte att du ska köpa bostadsrätt. Använd i stället dina slantar till en djäkligt bra pensions- och sjukförsäkring. För är det något som hotar vår framtida välfärd så är det framtida urholkningar av pensions- och sjukförsäkringssystemet. Och som sagt - gå med i Hyresgästföreingen och kämpa för hyresrätten.

    lena i

    SvaraRadera
  24. lena.
    Marknadshyror eller inte, men visst är det värt mycket att bo centralt, att t.ex. ha cykel- eller gångavstånd till arbetet, slippa förortsgetton osv. Jag är beredd att betala ett antal tusenlappar per månad för denna förmån. Men frågan är om det inte blir billigare i längden med bostadsrätt, i alla fall när man får köpa till underpris.
    För övrigt är det väl en bra tanke att se fömögenheten i bostadsrätten som en trygghet och en "pensions- och sjukförsäkring"!
    Röstar JA

    SvaraRadera
  25. Att du gärna betalar och har möjlighet att betala några tusen spänn mer är ju bra. Men ska lågavlönade människor som bott på Söder/i Piskan hela eller större delen av sitt liv straffas med några tusen mer i månaden för att området blivit trendigt/hett? Eller tycker du att de ska packa sina pinaler och
    bereda plats för såna som har lika god ekonomi som du?
    Jag ser en parallell till skärgårdsborna som riskerade att få betala fastighetsskatter som översteg deras pensioner.

    Du, jag kan tänka mig en smartare pensionsförsäkring än en bostasrätt. Utlöses först om man flyttar. Till långvården eller?
    lena i

    SvaraRadera
  26. Ja, frågan vilka som ska bo i dyra bostäder (stora, lyxiga, centralt osv) kommer nog att debatteras mycket framöver. Kanske mer än tidigare nu när hyrorna ska marknadsanpassas.
    När det gäller pensionsförsäkringar och sparande finns det för och nackdelar med alla lösningar. En traditionell pensionsförsäkring är också låst i vissa avseenden. Men du kanske flyttar till mindre och får några hundra tusen över eller ökar lånen. Eller som du själv antyder, flyttar till något äldreboende. Vad vet jag?

    SvaraRadera
  27. ÄNTLIGEN har ni chansen att träffa er idol/fiende Johan Johansson från Linjalen. Han kommer hit söndag (21/2) kl 16 tillsammans med Linjalenkompisen Olof Fryklöf. Johan+Olof gillar motstånd och hoppas att även ni som kämpar för bostadsrätt kommer. Lyssna på hur de stoppade ombildningen i Linjalen! Eller kom och ställ dem mot väggen!! Det bjuds på goa mackor och kaffe.
    lena israelsson

    SvaraRadera