torsdag 4 mars 2010

GALÄREN LÄMNAR SKEPPET!


Att BRF Piskan Söder gått på grund är ingen nyhet. Men nu talar allt för att ombildningskonsulten Galären lämnar skeppet åt sitt öde.

Det är vår slutsats efter att ha varit i kontakt med Galären. De ger så undvikande och märkliga svar att slutsatsen måste bli att de gett upp. De tror inte längre på att en ombildning kommer att bli av i Piskan och/eller har tappat förtroendet för styrelsen. Den har trots allt inte bara lurat oss och Svenska Bostäder att tro att de är valda. Även Galären är förd bakom ljuset. Samtidigt har vi från en person i ja-gruppen fått en bekräftelse på att man i dagarna ska ha ett möte och diskutera läget.

Så nu börjar vi förstå varför Galären lyste med sin frånvaro vid den ogiltiga extrastämman den 24 februari.

Vår andra nyhet: Vi har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten. Hyresgästföreningens jurister bedömer att vi har så mycket på fötterna att man ställer upp med juridiskt ombud. Stämningen innebär att vi yrkar att de beslut som fattades vid extrastämman den 24 februari ogiltigförklaras, eftersom stämman var kallad av en olaglig styrelse och därför inte var behörig.

Vi beklagar att vi till slut nödgades stämma styrelsen. Men vi har i omgångar, inte minst här på bloggen, pekat på att styrelsen inte är vald, och man har haft alla chanser att ordna upp det. I stället valde man att rusa vidare på något som ser ut som en vansinnesfärd. Då är det vår förbannade skyldighet att agera. Kanske blir det till och med så att även ni som är för en ombildning kommer att tacka oss för att vi hjälpte till att styra upp projektet.

Vi är naturligtvis jätteglada över att Hyresgästföreningen, som är en intresseorganisation för alla hyresgäster, nu går in och stödjer oss. STORT tack!!!

Missa inte ÖPPET HUS på söndag kl 16-19. Mer detaljer kring stämningen får du där. Varmt välkommen på snack och på fika.

Lena Israelsson
PS. Som vanligt tystnad från BRF Piskan Söder.

33 kommentarer:

  1. Inte underligt alls om Galären hoppar av spelet. De har ju redan lagt mycket pengar i potten!
    Vid det här spelbordet gäller det att se upp så man inte blir sittande kvar med Svarte Petter.
    Mari-Ann

    SvaraRadera
  2. Låt säga att jag sitter på ett kontrakt för en trea, kostar 7 000. Vid en ombildning kostar den 11 000. Jag betalar 4 000 x 12 x 5=240 000 för nöjet att eventuellt göra en vinst om jag tänker bo kvar i fem år. Av mina skattade pengar. Det kan bli mer, men knappast mindre.

    Allt detta är en grov beräkning, men om man ska tro Bostadskreditnämnden, Riksbankens funderingar och de ekonomiska bedömarna kommer utvecklingen de närmaste åren att bli mycket tuff, och det underpris idag man kommer att betala för övertagandet kan om några år mycket väl att vara det verkliga priset. Bubblan antingen spricker, eller blir en pyspunka tills marknaden efter de senaste årens guldrusch nått ned till 20-30 % av dagens pris. Läs vad bedömarna anser, bilda dig själv en uppfattning. Det är dina stålar!

    Fram till dess, om man nu bor kvar, ska man punga ut med en kvarts miljon av sina skattade pengar...
    Hur smart är det?!

    SvaraRadera
  3. Haha...
    Det är stor humor att läsa allt gnäll här. Den ena tycker mer synd om sig själv än den andra.

    Att inte brf vill ge sig ut på nätet och hålla på med samma näthat som ni ser jag bara som ett sundhetstecken.
    Heja brf! :)

    SvaraRadera
  4. Intressant att få reda på vad min medlemsavgift i hyresgästföreningen används till. Tack för det. Jag har nu anmält mitt utträde.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du ska framföra den här synpunkten i Terje Gunnarsons blogg (han är ordförande i Stockholmsregionen). http://terjegunnarson.blogspot.com/
    Tror att du får svar. Men nog måste du väl hålla med om att en hyresgästförening ska arbeta för hyresrätten och för hyresgästerna,det uppdraget har de fått av medlemmarna och det uppdraget har de enligt stadgarna.

    Jag har förstått att många av de som vill ombilda i Piskan är arga över att arbetsgruppen vill ogiltigförklara stämman och dess beslut. Det är lite märkligt, eftersom det inte precis är BRF:s största problem. Det är i stället det faktumet att det krävs två tredjedels nmajoritet i ALLA SJU HUS. Och den majoriteten finns inte. Ni har en tendens att glömma det.
    lena i

    SvaraRadera
  6. Ett tillägg till ovan:
    I pengar handlar HGF:s uppställning om en löjligt liten summa pengar, eftersom vi räknar med att det här blir en ganska kort process. Dessutom har vi alla som du vet rättsskydd på våra hemförsäkringar. Det skyddet gäller även den här typen av mål. Stämning och annat förarbete har vi skrivit ihop själva. Bara så att du vet.
    lenai

    SvaraRadera
  7. Skönt att allt det här kom fram nu. Aldrig att jag kommer att lita på de här gänget igen. Tanken på att låna mijoner ihop är borta.

    SvaraRadera
  8. Martha i Hagen5 mars 2010 kl. 15:43

    @Anonym 4 mars 2010 22.26

    Jag tycker inte att man gnäller på den här bloggen. Informationen som läggs ut är mycket informativ, saklig och dessutom viktig för alla att läsa. Det borde även du göra, som skrattar.

    Tycker du inte också att det är konstigt att brf inte ger fullgod information till sina s.k. medlemmar och potentiella köpare? För du vet väl om att du inte är medlem än, om du är en vanlig köpare. Eller du kanske tycker att du har på fötterna för att just ditt beslut är rätt och riktigt, för dig? Ojoj... Läs tidningarna vetja.

    SvaraRadera
  9. Jag läser tidningarna och vet av egen erfarenhet att ombilda är en bra möjlighet att skapa kontroll och styra över sitt eget boende, Martha i Hagen.
    Du behöver inte oja dig på ett överlägset vis över min kunskapsnivå för den överstiger garanterat din med råge i detta ämne.

    SvaraRadera
  10. Till anonym 6/3 kl 05.45: om du el martha har störst kunskapsnivå i detta ämne kan jag inte uttala mig om, men jag vet att hon var ordentligt påläst innan sin egen köpstämma i somras.
    Vad bra att du tycker och har egen erfarenhet av att det är bra med ombildning? När ombildade du och hur gick processen till där? Var dina grannar lika nöjda? Själv har jag vart med om omildningsprocess förra året -tror vi var många sthlmare som genomgick det med blandade resultat. Men jag läste också på otroligt mkt lagar,regler,ekonomi + att jag pratade med folk i ombildade fastigheter och nätverkade. Läst tidningar,ekonomi mm. Och jag har kommit fram till slutsatsen att ombildningsprocesserna isig får folk att må skit och inte blir grannsämjan bättre av det och bara det talar för att det inte är värt det. Köp en bostadsrätt om ni föredrar den formen!Hoppas på ett slut på ombildningar snarast.

    SvaraRadera
  11. Det finns ingen anledning att blint tro på vad som står i tidningarna. Men i brist på bättre information och om man läser kritiskt medveten om propaganda och vinklingar finns det nog ett faktum som alla är överens om, oavsett politiska värderingar och inställning till ägande, skatter och gemenskap..nämligen att finanskrisen som inte är riktigt över ännu skapades av en överbelåning i fastighetsbranschen. Folk i USA lånade pengar till hus och andra former av bostadsägande. Det var under en period så förmånligt och inte alla tänkte till innan man sprang till banken för att låna pengar..Det såg så bra ut just då med räntor, jobb och politik.
    Här i Sverige ligger vi ibland några steg efter i den sk. utvecklingen vill säga också när det gäller baksidor.
    Det finns reportage - i tidningar - om vad bostadsbubblan i USA innebar för de som inte hade buffert nog.
    Nu håller Stockholms innerstadsyuppies på att apa efter en kortsiktig marknadsbluff som insatt i ett större sammanhang inte är särskilt förmånligt (för småköparna)
    Vad ni än gör som vill förvandla allmännytta till egennytta, åberopa inte inte kunskap och tidningsläsande. Var ärliga och säg att ni överger vilka principer och ideal som helst för ett bostadsklipp men åberopa inte kunskap av något slag..

    SvaraRadera
  12. Martha i Hagen7 mars 2010 kl. 10:48

    Det förvånar mig att man verkar tro från ivrarsidan att vi som inte vill köpa våra hyresrätter är dåligt insatta i vad det handlar om... och att vi är fattiga och att det är därför vi inte vill köpa. Det är ju snarare tvärtom, eftersom man vill veta både för- och nackdelar med ett ev. köp. Det är först då när man har fått bilden klar för sig som man kan fatta ett vettigt beslut. Alla är inte sådana, men det är vi som syns och hörs i alla former av media.

    För mig handlar det om värderingar - jag tycker att allmännyttan ska finnas kvar. För jag tycker inte:

    - att ungdomar ska behöva sätta sig i skuld för resten av sitt liv för att ha någonstans att bo
    - att man ska omvandla allmännyttan till bostadsrätter man kan spekulera med

    Som många säger här, det finns massor med bostadsrätter att köpa idag. Så varför gör ni, som så gärna vill ombilda, inte det? Nej, för hyresrätterna säljs ju ut för så mycket mer under marknadsvärdet... en slags omvänd snålhet kan man kalla det. För allt handlar ju om den s.k. vinsten man kan göra vid en ev. försäljning, hur stor den blir återstår att se när man höjer räntor och bostadspriserna sjunker. Apropå utbud och efterfrågan alltså... Det är bara en tidsfråga när detta sker.

    Jag tror inte ett dugg på att målet är att man vill förvalta en fastighet tillsammans när det gäller fastigheter där det pågår en ombildningsprocess. Det är ju bara tre personer som har bildat en bostadsrättsförening... och det är så märkligt att det blir en sån mass-suggestion vid köpstämmorna. För då går folk och blir medlemmar för att rösta antingen ja och nej till köp. Och det är därför brf kan välja vilken information som ska skickas ut innan köpstämman. För det finns ju inga medlemmar - än...

    I en annan typ av förening ex.vis en kolonilottsförening krävs det ett aktivt deltagande med närvaro på årsmöten och i skötseln av kolonilottsområdet. Man har en ekonomi som också är tillgänglig för alla medlemmar i föreningen och alla vet syftet med att ha det. Så varför är det inte lika transparent i en bostadsrättsförening? Kan någon svara mig på det? Annars kanske det är förståeligt att vi som inte vill köpa tycker att ni som vill köpa bara vill tjäna pengar på det som alla har rätt till. Dvs. en allmännyttig hyresrätt.

    SvaraRadera
  13. Så är det. I deras ögon är vi lusfattiga och har inte råd att köpa. Fick för resten ett inlägg, som jag deletade, där jag uppmanades och börja jobba så att jag får råd att köpa bostadsrätt. Kul tanke!
    Dessutom drivs vi av ideologi, brukar de säga. Och det har fattiga djävlar inte rätt att hålla sig med. Den rätten har tydligen bara dom själva. Självklart drivs vi av ideologi - allihop!
    Men det finns ett annat skäl att säga nej: TRYGGHET. Ja, skratta gärna den som har lust, det bjur jag på. Här i Piskan har jag i alla fall hittat min trygghet, min lugna hamn. Jag älskar kv Piskan och dess invånare, min brokiga storfamilj, som berikat mitt liv i 30 år. Skulle jag blunda för att några av dem degraderades till underklass (resthyresgäster)alternativt drevs bort från kvarteret. Sällan!! Bara tanken får mig att vässa klorna. Och ingen muta i världen kan få mig att dra in klorna. Jag bor inte ens i någon av de sju intresseanmälda fastighetna, men till skillnad från jasägare och den så kallade styrelse står jag fast vid att kvarteret är och ska förbli en helhet där alla boende har lika värde. Jamen två tredjedelar har ju sagt att de vill köpa. NEJ. Två tredjedelar har sagt att de är nyfikna på ett pris. Och många av dem har bestämt sig för att INTE köpa. Bara 40 hushåll kom till extrastämman - säger inte det allt?
    Dessutom ger jag inte ett skit för ett demokratibegrepp där en majoritet kan rösta bort människors grundläggande trygghet, en trygghet som i det här fallet är/var befäst i hyreslagen. Om det ändå skulle bli två tredjedels majoritet i ALLA sju fastigheter får vi givetvis tugga i oss det. Men, och nu kommer det bästa, det blir inte så. För det finns inte två tredjedels majoritet i alla hus.
    lena i
    PS Martha - var har du kolonilott?

    SvaraRadera
  14. Martha i Hagen7 mars 2010 kl. 15:19

    Kolonilotten tog jag som exempel då min kära granne har en fantastisk sådan i Tanto. Hon har berättat mycket om hur det fungerar. Men jag har ingen, tyvärr.
    Men helt klart är det en omtankens ideologi som driver en angående ett nej till ombildning av allmännyttans hyresrätter.
    Jag har bekanta som bor i Piskan och dom har berättat om hur mysigt ni har det. Det tycker jag att ni ska få fortsätta med!

    SvaraRadera
  15. Läser att det var 40 personer som kom till extrastämman som brf anordnade. Ponera att det är de verkliga "eldsjälarna", de som verkligen vill köpa. Då kan man räkna ut att det är 31,5 % av alla boende (127 st.) i kv. Piskan som vill köpa. Nån "nyfiken" kan man kanske räkna bort och då blir ju procenten ännu mindre...

    SvaraRadera
  16. Om ingen majoritet finns, varför inte lägga ned?

    SvaraRadera
  17. Prestigeförlust? Att man har en okuvlig tro på att räntorna kommer att hålla sig låga och därmed hålla bostadspriserna uppe så det blir en vinst vid försäljning? Att man tycker att man gör rätt?
    Tror mest på det första alternativet - det är mycket svårt att erkänna att det kanske inte var någon bra idé att starta bostadsrättsförening.

    SvaraRadera
  18. Det är inte bara en majoritet för ett köp som saknas.
    Det saknas all information om vad ett övertagande av fastigheterna innebär konkret. Det saknas information om en ekonomisk kalkyl.
    Det saknas respekt för medlemmarna och förståelse för intresseanmälans deklaration om att en intresseanmälan för prisbild inte är detsamma som intresse för köp.
    Mari-Ann

    SvaraRadera
  19. Är inte jag heller någon fattig stackare fast jag sa nej på stämman hos oss. Hade med mycket god mariginal kunnat betala både min och grannens lägenhet kontant om jag velat. Jag vill bara inte bo i bostadsrätt.
    Då måste jag umgås med mina grannar vilket jag inte vill.
    Jag måste ställa upp och städa och plocka upp efter andra, det har jag gjort färdigt i mitt liv.
    Måste fixa reparationer och annat genom att jaga utförare. Nej tack det räcker att leta bilverstad när det är aktuellt.
    Nej det finns för mig inget positivt i att bo i bostadsrätt min fritid är alldeles för kort och värdfull för att jag ska vilja lägga ner någon tid runt mitt boende. Trivs bäst när jag slipper vara social med grannar, har mitt sociala nätverk på annat håll.
    Men respekterar de som bor i bostadsrätt så det handlar inte om det bara det att jag inte vill för min egen del.

    SvaraRadera
  20. Träffade en kompis som ombildat i Hägersten och han blev extremt förvånad när han hörde att BRF Piskan bara har två och en halv månad på sig att ombilda och då har man inte ens en jyst styrelse ännu. Det är omöjligt, sa han, allt jobb som rör ombildningsprocessen, det ekonomiska och det tekniska återstår, och det måste göras ordentligt. Ungeefär som att mura en husgrund som han sa. Är det nån annan som har erfarenhet eller vet hur såna tidplaner ser ut.
    Mariaskolare

    SvaraRadera
  21. Kors i taket ... BRF Piskan Söder ger oss äntligen rätt - extrastämman var ogiltig och de beslut som fattades där var ogiltiga (ja, inte bara ogiltiga, utan befängda i alla avseenden). Nu överväger man en repris, ny extrastämma, nytt styrelseval. Men den här gången har man tänkt följa våra råd och genomföra stämman och valet på ett juridiskt korrekt sätt. Det är bara att gratulera till uppvaknandet. Förhoppningsvis blir stämningen vid en sådan extrastämma lite mindre hatisk mot den som vågar reservera sig mot felaktiga beslut. Frågan är också om inte BRF Piskan Söders valberedning borde vaska fram några nya fräscha namn. Några med högre trovärdighet.
    lenai

    SvaraRadera
  22. Det borde väl definitivt innebära att en ogiltig förening fått hembud på fastigheten, och att affären därmed måste falla av sig själv?

    Dessutom: Efter att ha krypit till korset så här i elfte timmen kan väl ingen vettig människa ha något som helst förtroende för kompetensen i denna kalleankiga "förening"?

    SvaraRadera
  23. Ja, affären faller om:
    1. styrelsen inte legaliseras och föreningens stämmor och beslut blir giltiga.
    2. om man inte får två tredjedels majoritet i alla sju hus.
    3. om man inte hinner bli klar innan 1 juni.

    lenai

    SvaraRadera
  24. Nu känns det som om Brf Piskan Söder borde lämna walk over, kasta in handduken. Självmålen bara haglar in.
    Wollmar

    SvaraRadera
  25. I inlägget ovan skrev jag att det som vanligt var tyst från BRF Piskan Söder. Nu kan jag tipsa om att man har gett ett livstecken ifrån sig på sin egen hemsida. Man låter meddela att man INTE sitter still i båten och att arbetet för att få till stånd en köpstämma fortsätter. De återkommer snart med information,"positiv sådan tror vi". That´s it. Inte ett ord om vart Galären tagit vägen, inte ett ord om stämningen, inte ett ord om extrastämman vars beslut inte ens Svenska Bostäder accepterar .
    Nä, det duger inte att ro lite hur som helst med årorna. De måste arbeta metodiskt för att man ska komma framåt.
    För övrigt har medlemmar i en förening rätt till viktig information. Det får de inte i BRF Piskan Söder.
    lenai

    SvaraRadera
  26. Ja Ja ännu än ogiltig styrelse på hemsidan.
    Snart kallar väl korvgubben utanför bolaget till stämma i BRF Piskan.
    Man blir bara trött.
    Wollmar

    SvaraRadera
  27. Om det nu inte finns majoritet för köp, varför inte låta en köpstämma tala för sig själv? Låt folk rösta så får de boende säga sitt.

    SvaraRadera
  28. Svaret är att styrelsen i dagsläget inte är behörig att kalla till stämma. Om man ändå kallade till köpestämma och medlemmarna röstade ja skulle besluten i efterhand bli ogiltigförklarade. Och framför allt - Svenska Bostäder skulle ALDRIG sälja till en förening som inte ha jyssta papper. Det har de gjort klart i omgångar. De kommer att granska alla handlingar för att försäkra sig om att föreningen verkar enligt sina stadgar och enligt lagstiftningen. Annars blir det inget köp. Dessutom kan man inte ha köpestämma om det inte finns en ekonomisk plan. Det är den ekonomiska planen man röstar ja eller nej till.
    Men det här borde egentligen BRF Piskan Söder svara på, jag föreslår att du kontaktar dem.
    lena i

    SvaraRadera
  29. För att sammanställa en ekonomisk plan så att hyresgästerna kan ta ställning till den så måste också förutsättningarna för köp klargöras av Brf Piskan Söder. Styrelsen tycks upptagen med att täppa igen hålen i den olagliga hanteringen av föreningen och har ännu inte presenterat något om vad själva köperbjudandet innehåller i sak! Vare sig det gäller köpeavtalets utformning, kostnader för individen, kostnader för föreningen eller hur samarbetet skall utformas med de grannar som valt att kvarstå med Svenska Bostäder som fastighetsförvaltare.

    Vilka är då kraven från Svenska Bostäder för att ett köp skall genomföras och hur ser då själva köpeerbjudandet ut?

    -Det är fortfarande en 2/3 majoritet för köp i samtliga intresseanmälda fastigheter som gäller. Brf Piskan Söder skall också kunna visa att korrekta beslut fattats i bägge föreningarna för att en transport av ett bud skall accepteras. Dit har Brf Piskan Söder ännu inte nått trots fyra och en halv månaders arbete!

    -Köpeerbjudandet till Brf Piskan Söder följer det standardavtal som Svenska Bostäder använder sig av. Det innebär att Svenska Bostäder som säljare friskriver sig från ansvar för samtliga eventuella skador i fastigheterna efter en försäljning. Den tekniska besiktningen som Galären utlovat har vi inte heller hört ett knyst om. Det finns ingen plats för dolda fel i det här köpeavtalet!

    -I samband med ett köp skall de intresseanmälda fastigheterna separeras från leverans av varmt och kallt vatten, elektricitet och värme och skall ha sin egen försörjning från egen anläggning. Kostnaden för att bygga eget nytt ingår inte i köpeerbjudandet utan skall finansieras av föreningen. Antingen läggs den kostnaden ut som en högre kvadratmeteravgift eller så hamnar den under föreningsavgifter. Standard utan varmt och kallt vatten, elektricitet och värme brukar kallas för omodernt. Idag ett rätt sällsynt jämförelseobjekt i Stockholms innerstad!

    -För att få tillgång till gården, gemensamhetslokalen och tvättstugan kan det bli aktuellt med att en gemensamhetsanläggning inrättas. Kostnaden för gården, lokalen och tvättstugan beräknas av Svenska Bostäder efter att ett positivt bekräftande av köpeerbjudandet inkommit. Den kostnaden tillkommer altså vid ett övertagande av de intresseanmälda fastigheterna!

    För den som är intresserad av att själv se Svenska Bostäders beslut om köpeavtalet så finns det att hämta hem på nätet.

    Mari-Ann

    SvaraRadera
  30. jamen kom loss nu bostadsrättsföreningen! Eller kom loss alla ni som vill köpa! Låt det bryta ut ett snack om hur detta himla köp ska gå till! Det är ju stora stålar som ligger i potten, feta åtaganden om fastighetsskötsel. Ingen god gud eller ängel kommer att fixa allt detta och styrelsen skiter i oss andra!

    SvaraRadera
  31. Kostnaderna för resthyresgästerna får man heller inte glömma bort. Dvs brf måste ju köpa HELA fastigheten vilket innebär en högre månadskostnad än man räknat med. För resthyresgästerna köper ju inte, dom hyr av brf...

    SvaraRadera
  32. Uttrycket charmig sekelskifteslägenhet har fått ett ansikte. Frågan är väl mer hur eventuella mäklare skall beskriva klippet! Helkaklat badrum, badkar och golvvärme. (Utan vatten och värme.)
    Välutrustat kök. (Utan elektricitet.)
    Stabil förening.(Styrelse är på väg)

    SvaraRadera
  33. Hej,
    hälsning från kv Piskan 18 här i grannskap !

    Ett 40-tal hushåll prövade ombildning hos oss under år 02. Vi upptäckte att förutsättningar saknades och lade därför ner brf frågan.

    För Er kännedom // Peder.

    SvaraRadera