lördag 17 april 2010

TOUR DE PISKAN: SKA DETTA VERKLIGEN FÖRESTÄLLA SLUTSPURT?

Vi hade räknat med ett tufft race så här på sluttampen. Men Tour de Piskan ser ut att få en kolugn avslutning. Trots att bara sex veckor återstår innan Svenska Bostäders köperbjudande upphör har styrelsen ännu inte klivit upp på sina cyklar. Märkligt! I synnerhet som praktiskt taget hela ombildningsprocessen återstår. Och just i det här kvarteret är den särskilt komplicerad, eftersom den innebär att så mycket måste delas på. Alltså:
  • Inga förhandlingar har inletts med Svenska Bostäder om användning/delning av undercentral, gemensamhetshus, gård, tvättstuga och andra gemensamma utrymmen.
  • Den ekonomiska planen är inte klar (kanske inte ens påbörjad).
    Några kalkyler har vi inte sett röken av.
  • Det utlovade informationsmötet blev aldrig av.
  • Ingen info på BRF:s hemsida.
  • Det finns inte ens någon registrerad förening. Vid senaste stämman frånsade sig BRF Piskan Söder erbjudandet till förmån för en nybildad förening. Men den nybildade föreningen är inte registrerad (kollade med bolagsverket i dag).

Apropå cykelsporten: Vi i arbetsgruppen Rädda hela Piskan trampar i alla fall så det tjuter om däcken. Om och när det blir en köpestämma ska all information ligga på bordet – det är vår målsättning. Här är några viktiga saker som vi redan nu vill berätta:

1. Den 29 april tar Svenska Bostäders styrelse för tredje gången upp BRF Piskan Söders schabbel. Inför mötet har Svenska Bostäder krävt att BRF-styret ska komma in med förklaringar. Så fort vi har tillgång till skrivelser och protokoll lägger vi in dem här.

2. Någon i HGF:s Södermalmsavdelning har skickat ut en barock skrivelse om att hyreshöjningar på 60-70 procent väntar. Den har sedan kopierats i all oändlighet av ombildningsivrare. Här på bloggen har jag fått drösvis av den (en kopia har publicerats). Mer korrekt information får du av Johan Johansson, styrelseledamot i Hyresgästföreningens Södermalmsavdelning. Länk här. Eller i Barbro Engmans pressmeddelande. Länk här.

3. Vi har dragit tillbaka stämningen mot BRF Piskan Söders styrelse. Det har vi gjort därför att de medgivit att de inte var behöriga (ej valda) att kalla till föreningsstämman 24/2. De medger samtidigt att de beslut som fattades är ogiltiga. Deras medgivande gläder oss och vi gick därför med på att parterna skulle stå för sina egna kostnader. Bortsett från att BRF fick betala vår anmälningsavgift till tingsrätten på 450 kronor.
4. Har ni tänkt på hur ofta man talar om långsiktigt tänk när det gäller investering i aktier och aktiefonder. Samma långsiktighet präglar dessvärre inte alltid bostadsrättsköp. Läs klok artikel om detta i Pengar 24. Länk här.

Slutligen: Här om dagen ringde en hyresgäst upp konsulten Petter Brolin, som ännu inte visat sig i kvarteret. Hon frågade när det utlovade informationsmötet ska äga rum. Svar: ”Vi kommer att hålla ett informationsmöte inom en månad, hoppas jag”.

”Hoppas” han. Då finns det i alla fall en som har hoppet kvar.

Lena Israelsson

26 kommentarer:

  1. När Brf Piskan Söder nu medgett till tingsrätt att de saknade behörig styrelse från 2006 är det dags att de ändrar sina uppgifter på hemsidan. Det är den första punkten under fliken ombildningsprocessen där och texten lyder fortfarande
    ”För att kunna ombilda till bostadsrättsförening måste det först alltid finnas en bostadsrättsförening registrerad hos bolagsverket. Vår förening bildades av hyresgäster i fastigheterna, som också valde en styrelse för föreningen. Detta skedde 2006.”
    Styrelsen i Brf Piskan Söder valdes på den extrastämma som länsstyrelsen kallade till den 30 mars.
    /Mari-Ann

    SvaraRadera
  2. Det är så underhållande att läsa allt gnäll på rädda-bloggarna.
    Här i Svärdet hade vi en rädda-blogg som var lika stöddiga som ni är.
    Sen kom FÖRLUSTEN!
    Nu smyger samma dårar omkring och är tysta som möss. Deras blogg har blivit nedlagd.

    Bara ett råd: sätt er inte på för höga stolar som rädda svärdet, fallet kan bli väldigt tungt då! ;)
    Kila över och fråga dem...

    Visst brf är stämd, men tunnare stämning får du leta efter. Det sista halmstrået de försöker greppa är bara ett tomt slag i luften från Hyresgästföreningen som försöker krama ut några kronor till ur området.

    SvaraRadera
  3. Strul med kommentarsfunktionen - det här är ett test!!
    lenai

    SvaraRadera
  4. Lena.
    Jo, det är klart jag blir förbannad! Eller kanske avundsjuk? Men en stor skillnad är att många har fått sina hyreskontrakt gratis. Så är sällan fallet med fritidshusägare eller bostadsrättsägare.
    Jag tillhör dom som jobbat mycket övertid, sparat pengar och köpt lägenhet svart, vilket antagligen spär på min avundsjuka.

    SvaraRadera
  5. Det bästa är att värna om mångfalden av bostäder; storlek, byggnadsår, upplåtelseform, etc i hela staden. Tills för inte så många år sedan har vi haft en ganska bra blandning ända in i innerstaden, men kanske främst i närförorterna, och våra allmännyttiga bostadsbolag har förvaltat ett bostadsbestånd som representerar hela 1900-talets byggande präglat av de olika idéer om det goda boendet som har rått under olika tider.
    Hyresnivåerna speglas ju också av när husen blivit uppförda eller ombyggda. Den omvandlingsutveckling som nu sker kommer resultera i att enbart dyra nyproducerade hyresrätter finns till förfogande i attraktiva lägen. Allmännyttan för inte en tynande tillvaro- det är full aktivitet med deras nyproduktion just nu. Men om husen de bygger skall omvandlas efter ett antal år får de snarare rollen som ett byggföretag där det inte är så viktigt att tänka långsiktligt. Bostadsförsörjning till de som inte har pengar kan bli i form av "social housing" , stora områden med låg standard i ytterstaden.
    Ska det gå så med den svenska bostads-planeringen som var världsberömd för sina bostadskvalitéer på 40-50-talen? Och hur levande och trygga blir våra städer?
    Bibbi

    SvaraRadera
  6. Vakna upp i nuet nu är det 2010 och inte 1940-talet. Ni måste inse att världen förändras och även Stockholm och inse detta.

    SvaraRadera
  7. ajaj anonym 06.11, du tror att du bara har att hålla tag i trossen bakom båten och låta dej dras av 'förändringen'. Det känns väldigt uppgivet. Jag vet att det inte är 1940-talet, men vet du att du faktiskt kan påverka?
    Förändringen i det stora kan vi inte göra så mycket åt, det är bara att stanna på marken när askmolnet hindrar flygandet.
    Men förändringen i det lilla kan vi påverka, om inte annat genom att stödja det vi tycker är bra och motverka det du tycker är fel.
    Tycker du att det är bra att de som har ska varda givet, och att för de som icke har skall också varda taget, att dina eventuella barn får det svårare att få bostad i innerstan i framtiden, barnbarnen ännu svårare osv medan du själv dör med en miljon på banken: grattis!
    Tur att jag inte är som du. Jag lyckas inte alltid, men jag försöker ändå behålla något av det jag trodde på då jag var ung.
    Gör du det?
    Nu blir det som tur är ingen ombildning i Piskan, och det beror på att vanliga människor satt ned foten och faktiskt kan påverka utvecklingen till och med bättre än på 1940-talet.

    Vakna upp själv!

    SvaraRadera
  8. Det brukar vara ett vanligt argument vid skumma ombildningsförsök: Att förklara mammonismen och Stadshusets religiösa nyliberalism som något slags naturlag som ingen kan göra något åt.

    När de egna argumenten faller skyller man på fantasihistorier om hyror eller att alliansens medvetna sabotageförsök av allmännyttan är "naturens gång".

    Själv väljer jag att inte framställa mig som ett maktlöst mähä inför marknadskrafterna.

    SvaraRadera
  9. KG...

    Du menar väl "...dör med en miljon i skuld på banken"? Dagens familjegeneration har ju inget intresse av att amortera på sin bolån.

    SvaraRadera
  10. KG. Du är lite knepig och ibland förstår jag inte vad du vill.
    Om dina barn och barnbarn ska få det lättare att få bostad i innerstan i framtiden så ska du väl passa på att köpa när du får ett bra pris? Bostaden kanske finns kvar till barnen och ju fler bra affärer du gör desto större möjlighet har du att ge barnen stöd när de behöver!
    Din hyresrätt kan du inte lämna ifrån dig. Den kommer någon med mycket pengar att ta över när du dör, var så säker!

    SvaraRadera
  11. Hm, jag tycker att det är alla ombildare som gör det svårare att hitta en bostad i innerstan i framtiden. Om man inte har pengar förstås.
    I och med ombildningarna som har gjorts utav allmännyttan har man ju definitivt bidragit till att rörligheten minskar. Framför allt för dom som inte har pengar. Där kom det igen, det är således en ekonomisk fråga.

    SvaraRadera
  12. Ja, jag tror definitivt att det blir lättare att hitta en bostad i innerstan i framtiden om du har pengar.
    Ett bra tips till era barn: skaffa en bra utbildning och ett välbetalt arbete. Det är smartare än att tjurskalligt stånga pannan blodig mot förändringar i samhället som vi ändå inte rår på.

    SvaraRadera
  13. Ja, anonym 14.20, jag är nog lite knepig. Ibland uttrycker jag mig lite oklart, och ibland vet jag inte heller exakt vad jag vill..

    Så är är det: kanske ska jag uttrycka mig barn och barnbarn i lite mer allmänna termer. Jag är inte orolig för mina barn eller barnbarn speciellt. De äldre har antingen villa, bostadsrätt(ja, det var ett bostadsbolag som sålde till hyresgästerna, så där tjänade hon en bra slant..) eller förstahandskontrakt. Barnbarnen tycker jag ska försöka klara sig själva den dagen de ska flyga ur boet. Det är inte min sak att förse barn eller barnbarn med bostad.
    Men jag kan försöka, obs! försöka! hjälpa till med att förutsättningarna för dem blir så bra som möjligt,

    inte med min girighet och låta-min-och-mina-barn-kapa-åt-mig-mentaliteten försvåra för alla efterkommande barn och barnbarn att lösa sin bostadssituation. Alla, inte bara mina. Det är inte svårt att inse att alla efterkommande som inte är välbeställda kommer att få det svårare med bostadssituationen. Och nu blir det lite knepigt också för de som tror att just deras efterkommande kommer att ha det bra. Saker hinner ändras över decennier, det behöver man inte vara nobelpristagare för att förstå. Alla barnbarn riskerar hamna under broarna, under ett lager dagstidningar. Och i framtiden finns inte ens några dagstidningar. Tänk att hamna under ett lager läsplattor! (Ja, ju spårar det ur lite, men vänta, det blir allvarligare!)

    Alltså lite framåttänkande. Att lägga sig platt inför den s k utvecklingen eller slicka den där bak passar inte mig.

    Somliga är med i utförsäljningsracet bara för att de inte vill bli resthyresgäster, det kan jag faktiskt förstå. Jag klandrar inte heller eller ser ner dem som hejar på utförsäljningen av allmännyttan, de får möta sina ansikten i spegeln varje dag de borstar tänderna. Gillar de vad de ser, OK.

    Själv vill jag se ett ansikte med någorlunda gott samvete åtminstone vad gäller allmännyttan.

    Hejochhå
    KG

    SvaraRadera
  14. KG. Jag tror att jag förstår din inställning, och naturligtvis är den vällovlig. Du är säkert en fin och omtänksam människa! För mig handlar det mer om att anpassa mig till en allt tuffare och kallare omvärld.
    Feg och rutten? Ja, kanske det. Men jag gör som politiker och många andra, jag låtsas att jag är omtänksam och tänker på mina medmänniskor. Samtidigt som jag försöker ta för mig när tillfälle ges!
    Anonym (och realist?)

    SvaraRadera
  15. Nä, du är troligen varken feg eller rutten. Bara mänsklig och medger det, till skillnad från en eller annan som visar upp en betydligt mer svinig karaktär här i bloggen.
    Men kanske skulle du vara bussigare mot dig själv. Handla lite mot strömmen, se långt fram i tiden.
    Jag är inget helgon, långt därifrån. Det jag gör och det jag tänker är för det mesta för att jag ska må bättre själv. Inte svårare än så. Gäller också bostadspolitiken.
    Må väl!
    KG

    SvaraRadera
  16. Vet inte vem som klivit på cykeln, styrelsen för BRF Piskan eller ombildningskonsult Petter Brolin. Men nu har man i alla fall lyckats registrera en ny förening, BRF Wollmaria heter den.
    lena i

    SvaraRadera
  17. Den tredje bostadsrättsföreningen med andra ord. Vilken av alla dessa föreningar innehar hembudet den här veckan?

    SvaraRadera
  18. Hej
    Jag bara undrar vilken styrelse är det nu som är styrelse för den ny ny nya Brf Wollmaria?
    Tänk om vi som inte vill vara med i Brf Wollmaria och bor i de fastigheter som är intresseanmälda bildar BRF Piskan Strul och kräver att få ta över erbjudandet, vilken förening är då giltig arvtagare av erbjudandet från Svenska Bostäder?
    Vad jag vet har inte den första föreningen BRF Piskan Söder namngivit den förening som ska ta över erbjudandet.
    Skolmaster

    SvaraRadera
  19. Det blev JA i brinckan - lehusen till ombildning

    Rättvisan har segrat

    SvaraRadera
  20. Vad har det med rättvisa att göra?

    SvaraRadera
  21. Tack för hjälpen till Bror från Brf Brinckan Lehusen!

    SvaraRadera
  22. Det är härligt med brf-segrar! De börjar bli väldigt många nu!

    Snart blir det så i vårt kvarter också.

    SvaraRadera
  23. Till anonym 21 april 2010 23.41
    Rättvisa är i en demokrati när en 2/3 majoritet röstar JA till ett förslag och daärmed vinner en omröstning.

    Undrar vad du tycker att rätttvisa är?

    Hoppas även det går bra för er och att det blir ett JA. Jag håller tummarna för er

    SvaraRadera
  24. En gång till.
    Läste just protokollet från Brf Piskan Söders
    extramöte den 30 mars där man frånsäger sig erbjudandet från Svenska Bostäder till förmån för en "nybildad" Brf. Den är inte namngiven i protokollet så det är nog bäst att BRF Piskan Söder kallar till ett nytt extramöte där de fastställer vilken BRF som ska nappa på erbjudandet annars kan det nog bli en ny sväng i tingsrätten.
    Consuetudinis magna vis est

    SvaraRadera
  25. Till anonym 22 april 2010 06.41.
    Du verkar anse, att rättvisa är samma sak, som om en enkel eller kvalificerad majoritet har fattat ett beslut. Det tycker inte jag.
    Rättvisa är bl.a.: Någorlunda jämn fördelning av inkomster, förmögenhet och kapital. Likhet inför lagen. Lika människovärde, där diskriminering pga hudfärg, religion och etnicitet inte tillåts.
    I boken ”Jämlikhetsanden” visar författarna med empiriska fakta att jämlika samhällen är bättre för ALLA när det gäller fysisk och psykisk hälsa.
    Orättvisa beslut kan fattas på ett formellt riktigt sätt.
    Om det i Brinckan Lehusen har gått formellt riktigt till återstår att se.

    SvaraRadera
  26. Till Anonym 22 april 2010 22.34
    Men då är de ju rättvisa att en kvalificerad majoritet i varje av de 4 fastigheterna röstade JA.

    Det är väl rättvist om en majoritet röstade för JA till ombildning. Har svårt att se vad som inte skulle vara rättvisa om inte detta är det.

    Omröstning har gått formellt riktigt till med en jurist/advokat utsedd av Stockholms stad närvarande under hela stämma för att kontrollera att allt gick riktigt till.

    Det verkar som ni har en annan verklighetsbild av vad rättvisa är. I er värld där ej kvalificerad majoritet speglar rättvisa undrar jag verkligen om jag skule vilja bo i ert samhälle byggt på er uppfattning av vad rättvisa är rättvisa

    SvaraRadera